» » Біологія: термін, що означає? Який вчений вперше запропонував використовувати термін "біологія"?

Біологія - термін, яким називають цілу систему наук. Вона в цілому вивчає живі істоти, а також їх взаємодію з навколишнім світом. Біологія досліджує абсолютно всі аспекти життя будь-якого живого організму, включаючи еволюцію, форми поведінки, його походження, розмноження і зростання. Коли з'явився термін "біологія"? Як окрема наука вона почала зароджуватися тільки на початку XIX століття. А хто ввів термін "біологія"? Про це ви дізнаєтеся далі.

Античність і зародження перших біологічних дисциплін

Перш ніж дізнатися, коли з'явився термін "біологія", слід трохи поговорити про зародження цієї дисципліни як такої. Вважається, що саме давньогрецький філософ Аристотель першим заклав основи біологічних дисциплін – фундамент таких наук, як зоологія і ботаніка. Археологи знайшли масу матеріальних артефактів, на яких записані праці Аристотеля про тварин. Він першим привів зв'язку між певними видами тварин. Саме Арістотель зауважив, що всі парнокопитні тварини жують жуйку.

Не менш важливим науковим діячем у галузі біології вважається Діоскорид, який за все своє життя склав великий список лікарських рослин і описав їх дію (всього близько шестиста рослин). Інший античний філософ, Теофраст, написав величезний працю під назвою «Дослідження про рослини». У ньому він розвинув думки Аристотеля, але виключно про рослини і їхні властивості.

Середні століття

Хто ввів термін "біологія" і коли це сталося? Про це говорити ще занадто рано, так як після занепаду Західної римської імперії багато знання, в тому числі і про медицині, біології були втрачені. Араби в період раннього середньовіччя захоплюють велику територію і в їх руки потрапляють праці Аристотеля – після вони будуть переведені на арабську мову.

У VIII столітті величезних успіхів досягають арабські дослідники в області ботаніки і анатомії. У великих зоології успіхів домігся арабський письменник Аль Джахис, який першим вже висунув теорію про еволюцію, також їм була запропонована теорія харчових ланцюгів. Аль-Данавари став засновником ботаніки арабського світу. Як і Аристотель, Аль Данавари описав приблизно шістсот видів рослин, а також їх розвиток і фази росту кожного з них. Неймовірно великий внесок у розвиток біології та особливості медицини вніс арабський лікар Авиаценна. Ним була написана відома книга «Канон лікарської науки», яка залишалася на озброєнні європейських лікарів до XVIII століття включно. Саме Авиаценна подарував людству фармакологію і описав перші клінічні дослідження, що надалі серйозно вплинуло на вивчення анатомії людини та засоби боротьби з хворобами. Ібн Зухр вивчив природу такої хвороби, як короста, і проводив хірургічні операції, а також перші клінічні досліди на тваринах. У середньовічній Європі медицина та вивчення таких наук, як ботаніка, зоологія, не було поширене, насамперед, завдяки впливу католицької церкви.

Епоха Відродження та інтерес до медицини, біології

В епоху Відродження значення терміна "біологія" ще не було відомо. Але позиція церкви значно ослабла, і вчені, в більшості своїй в Італії, почали проявляти інтерес до ботаніки, зоології, анатомії і медицині – вони стали вивчати праці наукових діячів Античності.
Вже в XVI столітті нідерландський вчений Везалій заклав основи сучасної анатомії. Для написання своїх праць він власноруч розкривав людські тіла і досліджував будову внутрішніх органів. Дослідники повернулися до щільному вивчення рослин, тобто до ботаніки, бо зрозуміли, що багато трави мають досить сильні лікувальні властивості і допомагають у лікуванні хвороб. У XVI столітті опис тварин і способу їх життя перетворилося на ціле науковий напрямок по дослідженню усього відомого тваринного світу. Не менш важливий внесок у розвиток біології зробили Леонардо да Вінчі, Парацельс, які продовжували вивчати анатомію і фармакологію. В XVII столітті вчений Каспар Баугін описав усі відомі на той момент в Європі рослини – більше шести тисяч видів. Вільям Гарвей, проводячи розтини тварин, зробив ряд важливих відкриттів, які стосуються кровообігу. У XVII столітті зародилася нова біологічна дисципліна, пов'язана з винаходом мікроскопа. Завдяки його відкриттю, люди дізналися про існування мікроскопічних одноклітинних організмів, що викликало резонанс у суспільстві. Тоді ж вперше були вивчені сперматозоїди людини.

Який вчений ужив термін "біологія"?

На початку XIX століття біологічні дисципліни переросли в повноцінну науку, яка була визнана науковим товариством. Так який вчений запропонував використовувати термін "біологія"? Коли це сталося? Термін "біологія" був запропонований німецьким анатомом і фізіологом Фрідріхом Бурдахом, який спеціалізувався на дослідженні головного мозку людини. Сталася ця подія в 1800 році. Також, варто сказати, що біологія - термін, який запропонували ще два вчених, які не знали про пропозицію Бурдаха. У 1802 році Готфрід Тревиранус і Жан Батист Ламарк паралельно заявили про це. Визначення терміна "біологія" стало відомо всім вченим, які працюють в цьому напрямку.

Біологія в XIX столітті

Тепер, коли відомо, хто запропонував термін "біологія", варто поговорити про її подальшому розвитку. Одним з ключових праць XIX століття стала публікація роботи Чарльза Дарвіна «Походження видів». В цей же час вчені виявили принципові відмінності між неживим і живим світами. Лікарі і вчені продовжували експериментувати на тварин, що дало величезний поштовх в розумінні роботи внутрішніх органів.

Біологія в XX столітті

Фармацевтику та інші дисципліни докорінно змінило відкриття Менделєєва – їм була створена так звана періодична таблиця Менделєєва. Після відкриття Менделєєва вчені відкрили хромосоми як носії генетичної інформації. Генетика зародилася вже в 1920-х роках. Приблизно в цей же період почалося вивчення вітамінів та їх застосування. В кінці 1960-х років був розшифрований код ДНК, що призвело до зародження такої біологічної дисципліни, як генна інженерія. Вона в даний момент займається активним вивченням генів людини і тварин, а також шукає шляхи їх зміни завдяки проведенню штучних мутацій.

Розвиток біології в XXI столітті

У XXI столітті залишилися невирішеними багато проблем. Однією з найбільш важливих є проблема походження життя на Землі. Також дослідники не прийшли до єдиної думки в питанні про те, як виник триплетний код. Дуже активно біологи і генетики працюють над питанням старіння. Вчені намагаються зрозуміти, чому організми старіють, і що викликає процес старіння. Цю проблему називають однією з найбільших загадок людства, вирішення якої назавжди змінить світ. Не менш активно дослідники, а особливо ботаніки, працюють над проблемою зародження життя на інших планетах. Подібні дослідження будуть грати велику роль в освоєнні космосу та інших планет.

Принципи біології

В цілому, існує всього п'ять фундаментальних принципів. Вони об'єднують абсолютно всі біологічні дисципліни в одну-єдину науку про живих організмах, назва якої - біологія. Термін включає в себе наступні принципи:
  • Еволюція - природний процес розвитку будь-якого живого організму, під час якого відбувається зміна генетичного коду організму.
  • Енергія - незамінний атрибут будь-якого живого організму. Якщо говорити коротко, то приплив енергії, причому тільки постійний, забезпечує виживання організму.
  • Клітинна теорія (клітина – основна одиниця живої істоти). Всі клітини організму беруть свій початок з однією єдиною яйцеклітини. Їх розмноження відбувається шляхом поділу однієї клітини на дві.
  • Теорія гена (маленька частина ДНК-молекули, яка відповідає за зберігання і передачу генетичної інформації від одного покоління до іншого).
  • Гомеостаз - процес саморегуляції організму і його відновлення до норм балансу.
  • Біологія: термін, що означає? Який вчений вперше запропонував використовувати термін "біологія"?

Біологічні дисципліни

У даний момент біологія - термін, який включає в себе кілька десятків дисциплін, кожна з яких має вузьку спеціалізацію, але до всіх них застосовні вище зазначені принципи цієї науки. Серед найбільш популярних дисциплін можна виділити:
  • Анатомію – дисципліну, яка вивчає будову багатоклітинних організмів, будову, а також функції внутрішніх органів.
  • Ботаніку – дисципліну, яка займається вивченням суто рослин, як багатоклітинних, так і одноклітинних.
  • Вірусологію – важливий розділ мікробіології, який займається вивченням і боротьбою з небезпечними для людини, а також для тварин вірусами. У даний момент вірусологія – це зброя для боротьби з вірусами, а значить, і порятунку мільйонів людей.
  • Генетику і генетичну інженерію – науки, які вивчають закономірності спадковості та мінливості організмів. Остання займається маніпуляцією генами, що дає можливість видозмінювати організми і навіть створювати нові.
  • Зоологію – науку, яка займається вивченням тваринного світу або, простіше кажучи, фауни.
  • Екологію – науку, яка вивчає взаємодію будь-якого живого організму з іншими організмами, а також їх взаємодію та навколишнім світом.
  • Тепер вам відомо, який вчений запропонував термін "біологія", який шлях розвитку пройшла ця наука. Сподіваємося, що інформація була корисною.