» » Індійський математик Срініваса Рамануджана: біографія, наукові інтереси і результати

У статті поговоримо про Сринивасе Рамануджана – відомому математики з Індії. Ця людина багато чого зробив для даної науки, а крім того, він цікавий своєю біографією. Все, що ви хотіли знати про цю людину, читайте у статті нижче.

Перше знайомство

Срініваса Рамануджана – індійський математик, який домігся приголомшливих результатів, не маючи при цьому шкільної освіти. Найбільш значною роботою вважається спільна праця з Р. Харді за асимптотику числа розбиття n.

Біографічні відомості

Герой нашої статті народився взимку 1887 року в Эроде. Це невеликий населений пункт в Мадрасском президентстві, що на півдні країни. Хлопчик з'явився на світ в тамільської сім'ї. Його батько був бухгалтером і працював у дрібній текстильної лавці в Кумбаконаме – невеликому містечку Мадрасской провінції. Мати майбутнього математика була досить сувора і релігійна, тому він виховувався в жорстких традиціях замкнутої касти брахманів. У 1889 році хлопчик захворів віспою, але успішно її переносить і, таким чином, виживає.

Шкільні роки

Коли Срініваса Рамануджана пішов до школи, тут відразу виявилися його розумові здібності. Так, вчителі не раз відзначали його схильність до математики. Один хороший знайомий з Мадраса, помітивши це, дав хлопцеві вагомі книги з тригонометрії, які той з радістю прийняв і захлинаючись вивчав вечорами.

Перше відкриття

Продовжуємо біографію Сриниваси Рамануджана, який вже 4 років зробив своє перше відкриття. Хочете дізнатися, яке? Ця дитина відкрив формулу Ейлера, що стосується синусів і косинусів. Треба сказати, що, коли хлопець дізнався про те, що ця формула вже відома і опублікована іншим вченим, він дуже засмутився. Однак така маленька невдача не зупинила його, а, навпаки, додала жару і бажання вивчати складну дисципліну.

Поворотний момент

Формули Рамануджана беруть початок з його дитинства, а саме з того моменту, коли йому в руки у 16-річному віці потрапила одна книга. Це було зібрання творів Дж. Ш. Карра – відомого математика. Праця його називався «Збірник елементарних результатів прикладної і чистої математики». При цьому зауважимо, що книга була написана майже за 25 років до описуваних подій, але тим не менш вона справила величезний вплив на підлітка і визначила його подальшу долю. До речі, ця праця пізніше дослідники ретельно аналізували саме тому, що він був пов'язаний з ім'ям Сриниваси Рамануджана. У книзі було понад 6 тисяч різних формул і теорій, але при цьому практично всі вони були представлені без доказів. Занурення хлопчика в цю величезну роботу визначило його долю. Саме ця книга справила вплив на спосіб мислення хлопця і своєрідний спосіб пошуку рішень в математиці.

Переїзд

Індійський математик переїхав в Кембридж. Але як? Це довга історія, а починається вона з того, що молодий чоловік вирішив написати лист професору Кембриджського університету в 1913 році. У листі він розповів про себе, а саме про те, що не отримував спеціальної освіти і займається математикою самостійно вже багато років. У листі до Годфрі Харді хлопець писав, що хотів би опублікувати свої відкриття, але він дуже бідний і не має для цього коштів. Він дуже просив видати їх, якщо вони зацікавлять професора.
Цікаво, але між вітчизняним математиком Рамануджаном і професором світової величини зав'язалася переписка. Вони писали багато і часто, їх бесіди ставали все довшими. Так, у Р. Харді в підсумку на руках опинилося більше 100 формул героя нашої статті. Однак Годфрі був чесною людиною, і він не хотів від свого імені публікувати всі досягнення свого друга. Саме тому він умовляє його переїхати у Кембридж, що той і робить у 27 років.

У Кембриджі

Математик Рамануджана стає членом Англійського Королівського товариства і професором Кембриджського університету. Зауважимо, що цей чоловік став першим індійцем, якому вдалося так високо піднятися і досягти таких висот. З цього моменту починає виходити безліч його друкованих праць, які викликають у колег не тільки подив, але і нерозуміння. Як хлопець без освіти зміг домогтися такого?
Хлопчик з Ченнаї (Індія) швидко стає центром загальної уваги. А при цьому математичний світ цієї людини будувався на базових знаннях і величезній кількості спостережень за конкретними числами, які у нього накопичувалися ціле дитинство. Головною особливістю цього хлопця було те, що він міг помічати величезні числові масиви. Його сучасники вважали його справжнім екзотичним дивом. Та що там, навіть на сьогоднішній день вчені дивуються його здібностям.

Математика: теорія чисел

Які ж були наукові досягнення і результати героя нашої статті? Зауважимо відразу, що коло математичних інтересів був дуже широким, що не дивно з його здібностями. Він вивчав гладкі числа, квадратуру кола, суми і функції, інтеграли, нескінченні ряди і т. д. Перераховувати все не будемо, так як звичайна людина в таких поняттях навряд чи сильний.
Важлива заслуга Сриниваси Рамануджана Айенгора в тому, що він відшукав кілька розв'язків рівнянь Ейлера і сформулював більше 120 теорем. Сучасні математики вважають, що Срініваса був і залишається найбільшим у світі знавцем ланцюгових дробів. Він відкрив формулу, виходячи з якої сума числового ряду з ланцюговими дробами дорівнює виразу, в якому є твір на e n. Також математик запропонував формулу для обчислення числа n. При цьому досягається неймовірна точність, а саме 600 вірних значень. Саме ці формули Рамануджана відправляв Р. Харді.

Визнання

Цього математика визнали в усьому світі, що зовсім не дивно. Незалежно від того, подобаються комусь його успіхи чи ні, вони дійсно чудові. Такі генії-самородки народжуються дуже рідко, але вони повністю змінює хід розвитку деяких подій, як Срініваса Рамануджана змінив математичну науку. Вже відомий нам Годфрі Харді говорив, що формули індійського генія повинні бути вірні, інакше ні у кого б просто не вистачило уяви, щоб їх створити. Цікаво, що формули та теореми його руки дуже часто спливають і перетинаються з сучасними розділами математики, хоча в той час про них ще навіть не було відомо. А що сам чоловік вважав з приводу свого таланту? Дивно, але пояснення його було досить тривіальне. Срініваса говорив, що всі знання приходять йому під час сну або ж молитви, а нашіптує їх богиня Намагири. Щоб зберегти величезну кількість праць цього унікального математика, в 1957 році в Інституті фундаментальних досліджень Тата була опублікована 2-томна робота з копіями чернеток великого майстра цифр.
Пізніше Годфрі Харді говорив, що не розуміє сучасну систему освіти, яка занадто вузька і жорстка. Він робив акцент на тому, що Кумбаконамский коледж зробив найбільшу помилку в своїй історії і відкинув Срініваса. А адже для його навчання була потрібна досить маленька сума, якої вистачило б на здобуття базових знань і спілкування з талановитими математиками. І тоді б світ отримав видає унікального вченого, який, можливо, зумів створити набагато більше формул і теорем і просунути вперед усю науку. На сьогоднішній день ім'ям цієї людини названі графи, числа, теореми, суми, функція, гіпотеза. Дивно і незбагненно, як молодій людині вдалося стільки досягти. Згадки про цей незвичайний математики є в кінематографі. Так, був знятий художній фільм у 2014 році «Рамануджана» в Індії, який оповідав про історію бідного і талановитого хлопчика, якого, можливо, занапастила тодішня система освіти. У 2015 році у Великобританії вийшов фільм «Людина, яка пізнала нескінченність». Він був знятий з біографії Р. Канигела. Героїня серіалу «Числа», а саме Аміта Рамануджана, була названа на честь великого винахідника.

Цікаві факти

Відомо, що у своїх чернетках математик окремо розглядав число 1729. Про нього повідомив Р. Харді, який розповів, що відвідував Срініваса в лікарні і приїхав до нього на таксі саме з таким номером. Він сказав індійцеві, що вважає це число чи не найнуднішим, з чим абсолютно не погодився і сказав, що воно є найменшому натуральним числом, яке можна різними способами представити у вигляді суми кубів. В даний час науці відомо вже більше 5 схожих чисел, але при цьому пошуки тривають досі.
В архіві Кембриджського університету були знайдені записи Рамануджана, а саме його «Загублений ноутбук». Дослідники виявили його лише в 2013 році. Розглядаючи різні коробки з паперами, один чоловік виявив старий лист, який виявився передсмертною запискою індійського математика. І що в ній було? Звичайно, формули! Математик з Ченнаї (Індія) відійшов в інший світ навесні 1920 року в Чэтпуте. Це невелике передмісті Мадрасском президентства. Чоловік наче відчував, що його смерть близька, і поспішив повернутися на батьківщину. Причина могла критися в туберкульозі на тлі загального стресу, виснаження організму і сильного недоїдання. При цьому висувалися припущення про те, що чоловік міг хворіти амебіазом. Підводячи підсумки статті, хочеться сказати про те, що Срініваса – дивовижна людина і вчений, який, незважаючи на всі перешкоди, ішов до своєї мети. Йому траплялися на життєвому шляху добрі і розуміючі люди, завдяки яким вдалося оприлюднити левову частку відкриттів. І це чудово, що в світі залишилися безкорисливі люди, що служать своїй справі!