» » В еволюції анальний отвір вперше з'явилося у яких організмів? Приклади еволюції

В еволюції анальний отвір вперше з'явилося у яких організмів? Приклади еволюції

Анальний отвір - це важлива частина організму, поява якої на перших етапах многоклеточности дало потужний поштовх у розвитку тварин. Офіційна наука стверджує, що в еволюції анальний отвір вперше з'явилося у круглих черв'яків. Останні дослідження ставлять це твердження під сумнів. Безперечно одне: поява наскрізної травної системи значно поліпшило засвоєння поживних речовин, прискорило метаболізм і послужило поштовхом до еволюціонування організмів.

Початок почав

Органами травлення у найпростіших організмів є клітинні вакуолі. Це так званий внутрішньоклітинний тип травлення, який філогенетично найдавніша. У кишковопорожнинних з'являється порожнина тіла і позаклітинний травлення. На ембріональній стадії гаструли у них з'являється бластопор (отвір, за допомогою якого зародок повідомляється з середовищем, первинний рот) з якого розвивається ротовий отвір. Воно веде в гастральную порожнину, яка закінчується сліпо. Ці організми змушені проводити дефекацію залишків їжі через той же отвір, через який вона вчинила.

Травлення у черв'яків

Етапи еволюції травної системи добре проглядаються у черв'яків. У плоских і реснитчатих червів травна трубка починається ротовим отвором і закінчується сліпо. Залишки їжі видаляються через рот. А ось вперше в еволюції анальний отвір з'явилося у круглих хробаків і кільчастих червів (аскарида і дощовий черв'як). Їх травна трубка чітко поділена на три відділи: передній і задній формуються з ектодерми, а середній - з энтодерми зародка. Анус у них утворюється за рахунок впячивания зовнішнього шару зародка (ектодерми) і з'єднання з порожниною кишки. І ось вже система "рот-глотка-стравохід-шлунок-середня кишка-задня кишка-анальний отвір" простежується в еволюції кільчастих червів.

Подальше ускладнення

У членистоногих, як і у молюсків, з'являються ротові придатки для подрібнення їжі, а в кишечнику з'являються відростки для збільшення поверхні всмоктування. Крім того, з'являються залози травного тракту, які потім стануть печінкою. Прикладом еволюції травної системи стає удосконалення її у хордових тварин: диференціація кишкової порожнини і формування товстого і тонкого кишечника, залозистий і м'язовий шлунок, додаткові органи ротового апарату. У круглоротих з'являється печінку, а у риб – підшлункова залоза.

Дивовижні гребневики

Одні з найбільш древніх тварин – гребневики – внесли сум'яття в ряди біологів. У 2016 році в університеті Майамі в Сполучених Штатах Америки біолог Браун Вільям нагодував реброплавів Mnemiopsis leidyi і Pleurobrachia bachei генно-модифікованими рачками дафніями, в які були введені флуоресцентні білки. Три години світиться червоним кольором їжа курсувала по їх прозорого тіла, а потім залишки вийшли назовні через отвори в задній частині примітивного тварини, забезпечені круговим сфінктером. Висновок приголомшує – в еволюції вперше анальний отвір з'явилося у реброплавів - тварин, що стоять біля основи філогенетичного древа життя на планеті.

Загадковий анус

У тому ж році в «Журналі порівняльної зоології» (Zoologischer Anzeiger - A Journal of Comparative Zoology) була опублікована робота молекулярних біологів з Норвегії Андреаса Хейнола і Хема Мартан-Дюран про вплив двох генів на формування ануса у різних груп тварин. Всі тварини з анусом мають ці гени, а ті, у кого ануса немає, не мають їх. Молекулярний аналіз показав абсолютну схожість розвитку травної системи у ембріонів морських черв'яків, риб, амфібій і людини. Вони встановили, що деякі види втратили анус в процесі еволюції. Висновок, який зробили біологи: результати еволюції щодо анального отвору змінювалися, і воно з'являлося у філогенетичному розвитку організмів кілька разів. А походження нашого шлунка вчені відсунули на 500 мільйонів років тому.

Бідні скорпіони

Скорпіон Ananteris balzani здатний відокремити хвіст при нападі хижаків. Рятуючи своє життя, скорпіон разом з хвостом втрачає і анальний отвір. Новий хвіст не виростає, а рана заживає. Скорпіон не може спорожнитися, їжа роздмухує його і він гине. Приклад зі скорпіоном лише доводить важливість наскрізної травної системи для високоорганізованих тварин.
В еволюції анальний отвір вперше з'явилося у яких організмів? Приклади еволюції
Люди повинні бути вдячні природі за подарунок у вигляді ануса. Адже якщо б його не було, то нам довелося б чекати до 9 годин до наступного прийому їжі і виділяти через рот переварилася залишки. Наскрізна травна система людини з вісьмома відділами і травними залозами дозволила нам стати всеїдними, і це також передбачила цефализацию (розвиток головного мозку). І не має значення, вперше в еволюції анальний отвір з'явилося у черв'яків або реброплавів. Головне, що воно з'явилося. Так що анус не тільки стародавнє ротової порожнини, але і важливіше в еволюційному плані.