» » П'єр Лаплас: біографія, досягнення в науці

П'єр Лаплас: біографія, досягнення в науці

Якщо сказати коротко, П'єр Сімон Лаплас - вчений, відомий в науковому світі як математик, фізик і астроном 19-го століття. Він вніс вирішальний внесок у теорію планетарного руху. Але краще всього Лапласа пам'ятають як одного з найвидатніших учених усіх часів і називають «французьким Ньютоном». У своїх працях він застосував теорію тяжіння Ісаака Ньютона до всієї Сонячної системи. Його робота над теорією ймовірностей і статистики вважається новаторською і вплинула на абсолютно нове покоління математиків.

Дитинство і освіта

Про ранньому дитинстві видатного французького вченого відомо дуже мало. Коротка біографія П'єра Лапласа від народження до навчання в коледжі вкладається в кілька рядків і не дозволяє зрозуміти, як в юнацькі роки формувалися ті чи інші погляди майбутнього генія. Залишається припускати, що були якісь невідомі покровителі, люди, які володіють для свого часу передовими поглядами, які, можливо допомагали йому ознайомитися з новітньою літературою.

Отже, народився Лапласа 23 березня 1749 року в місті Бьемон-ан-Ог, Норвегія. Він був четвертим з п'яти дітей католицьких батьків, і ім'я отримав на честь свого батька. Сім'я була середнього достатку: батько був фермером, а мати - Марі-Енн Сохон - родом з досить заможної родини. Батько П'єра дуже хотів, щоб його син став висвяченим священиком, так як в початковій школі, він у творі по теології викладав свої особливі божественні ідеї. Але мрії батька не судилося здійснитися. Під час навчання в старших класах школи чернечого ордену бенедиктинців, у хлопця склалися атеїстичні погляди на мирообразование.

Університет і військова академія

Біографія П'єра Симона Лапласа зберегла інформацію для нащадків про його університетах, працях, відкриття і гіпотези. У 1765 році, коли йому було всього 16 років, він був відправлений у Канський університет. Після року риторики в Коледжі мистецтв він почав вивчати філософію, але незабаром його зацікавила математика. Вона захопила його настільки глибоко, що П'єр Лаплас почав друкувати свої праці в математичних виданнях.

У 1769 році він відправився в Париж з рекомендаційним листом від Le Canu, щоб зустрітися з одним з найвпливовіших математиків того часу, Жан-ле-Рондом Даламбером. Математик переконався в здібностях Лапласа, ознайомившись з його роботою про інерцією. Завдяки Даламберу, П'єр Лаплас отримав посаду професора математики в Королівській військовій академії, а також річний оклад і житло в школі. П'ять років потому Лапласа вже написав 13 наукових робіт, присвячених інтегрального числення, механіки і астрономії фізичного, отримали популярність у науковому співтоваристві і визнання у всій Франції.

Перші досягнення в науці

Лаплас став ад'ютантом Паризької академії наук в 1773 році. В цей час він разом з Даламбером займається дослідженнями тепла, і їх робота стає підставою майбутньої науки, назва якої термохимия. У 1778 році в біографії П'єра Лапласа відбуваються зміни в особистому житті. Він одружується на Шарлотті де Курті, яка через рік після одруження подарувала чоловікові сина, а потім дочка. З 1785 року Лапласа - дійсний член Академії наук. До його обов'язків належить реорганізація системи освіти в Франції. У 1790 році його призначають головою Палати мір і ваг. У цей час триває їхня спільна робота з Даламбером, але ж в області стандартизації. Вони вирішують проблему заходів, строкату й заплутану у Франції. Завдяки спеціально призначеної комісії, в яку входить П'єр Лаплас, Французька академія наук проводить стандартизацію мір ваги та довжини, привівши її до десятковій системі. Комісія прийняла розроблений стандарт, в якому говорилося, що він не є похідним і не належить жодному з народів. Стандартами були прийняті кілограм і метр.

Багатогранність таланту Лапласа

У 1795 році П'єр став членом кафедри математики нового інституту наук і мистецтв, президентом якого він буде призначений в 1812 році. У 1806 році Лаплас був обраний іноземним членом Королівської Шведської академії наук. Аналітичний розум Лапласа не міг не захопитися статистикою - цією грою сліпого випадку. Лаплас зайнявся розрахунками і почав шукати шляхи підпорядкування випадкових подій, намагаючись ввести їх в рамки закономірностей, як це відбувається в русі небесних тел. З поставленим перед собою завданням він впорався. Його робота 1812 року «Аналітична теорія ймовірностей» сприяла значному вивчення суб'єктів ймовірностей і статистики. У 1816 році він був обраний у Французьку академію. В 1821 році він став першим президентом Географічного суспільства. Крім того, він стає членом всіх великих наукових академій в Європі.
П'єр Лаплас: біографія, досягнення в науці
Завдяки своїй інтенсивної наукової діяльності П'єр Лаплас надає великий вплив на вчених свого часу, особливо на Адольфа Кетле і Симеона Дениса Пуассона. Його порівнюють з французьким Ньютоном за його природну і екстраординарну здатність до математики. В честь нього були названі кілька математичних рівнянь: рівняння Лапласа, перетворення Лапласа та диференціальні рівняння Лапласа. Він виводить формулу, яка у фізиці використовується для визначення капілярного тиску.

Дослідження в області астрономії

Лаплас - один з перших учених, які виявляють великий інтерес до питання про довготривалої стабільності Сонячної системи. Складність гравітаційних взаємодій між Сонцем і відомими планетами у той час, здавалося, не допускала простого аналітичного рішення. Ньютон вже відчув цю проблему, помітивши порушення в русі деяких планет; він зробив висновок, що божественне втручання необхідно для того, щоб уникнути дислокації Сонячної системи. Праці, що пише на протязі всього життя Лапласа, важко систематизувати. До деяких висунутим в його роботах гіпотез П'єр Лаплас повертався неодноразово, доопрацьовуючи їх на основі нових отриманих даних в експериментах. Це були гіпотези про чорні діри, як астрономічних об'єктах, існування яких припустив Лапласа версії класичної фізики і можливі джерела Всесвіту.

Робота над пятитомником

Протягом багатьох років Лапласа займався дослідженнями в області астрономії і опублікував свій пятитомный трактат Trait? de m?canique celeste ("Небесна механіка").

Його робота над небесною механікою вважається революційною. Він встановив, що малі збурення, що спостерігаються при орбітальному русі планет, завжди будуть залишатися малими, постійними і самокорректирующимися. Він був самим раннім астрономом, який запропонував ідею про те, що Сонячна система виникла з-за стиснення і охолодження великий обертається і, отже, сплюснутої туманності розпеченого газу. Лаплас опублікував свою знамениту роботу за ймовірністю в 1812 році. Він дав своє власне визначення ймовірності і застосував його для обґрунтування фундаментальних математичних маніпуляцій.

Публікація пятитомника

Перші два томи, опубліковані в 1799 році, містять методи розрахунку планетарних рухів, визначення їх форм і рішення приливних проблем. Третій і четвертий публікувалися в 1802 і 1805 роках. Вони містять застосування цих методів і різні астрономічні таблиці. П'ятий те, опублікований в 1825 році, в основному історичний, але він дає в додатку результати останніх досліджень Лапласа. У своєму багаторічному працю розкриває П'єр Симон Лаплас гіпотезу про туманності, згідно з якою Сонячна система формується після конденсації цієї туманності.

Останні роки життя

У віці 72 років, в 1822 році, Лаплас був призначений почесним членом Американської академії мистецтв і наук. В 1825 році його здоров'я похитнулося, він змушений був постійно перебувати вдома, а з учнями зустрічався у своєму кабінеті. До речі, маючи досить великі доходи, сім'я жила скромно. Це пояснювалося тим, що Лаплас не був упевнений у завтрашньому дні, враховуючи обстановку в країні, в якій йому довелося жити під час правління Наполеона і французької революції.
П'єр Лаплас: біографія, досягнення в науці
Займаючись все життя наукою, він не був чужий мистецтва. Стіни кабінету прикрашали копії робіт Рафаеля. Він знав багато віршів Расіна, портрет якого був на стіні його кабінету поряд з портретами Декарта, Галілея і Ейлера. Йому подобалася італійська музика.

Смерть

П'єр Симон Лаплас помер 5 березня 1827 року у віці 77 років у Парижі. Місцем поховання видатного вченого було кладовищі в Парижі - Пер-Лашезе. У 1888 році на прохання сина Лапласа останки батька були перепоховані в сімейному маєтку разом з останками матері і сестри.
П'єр Лаплас: біографія, досягнення в науці
Місце поховання Лапласа, де знаходиться гробниця у вигляді грецького храму з доричними колонами, розташована на пагорбі з видом на село Сен-Жюльєн-де-Майок, в Кальвадосе. Про П'єра Симона Лапласе можна сказати, що він був одним з 72 французів, чиї імена були викарбувані на Ейфелевій вежі. Як данина його таланту, одна з вулиць в Парижі була названа в його честь.