» » Світ навпаки: чого не можна робити в космосі, а також що необхідно для стабільності в межах корабля

Найбільш поширений відповідь на питання про те, чого не можна робити в космосі - це повіситися. Дійсно, обірвати своє життя таким чином не вийде, так само як і зробити безліч інших, звичних людині речей. Причина цього - відсутність в космосі гравітації (сили тяжіння). Будь-які об'єкти в космосі втрачають свою масу і стійкість в просторі, відомі фізичні закони припиняють діяти.

Заборони та неможливості в космосі

Перераховуючи, чого не можна робити в космосі, слід відразу зазначити - мова йде про простір всередині корабля, а не за його межами. У відкритому просторі людина може існувати лише в скафандрі, та й то недовго. Без захисту відкритий космос болісно вбиває за 10-12 секунд.

Серед того, що можна робити в космосі, можна виділити наступне:
  • Ходити, обпиратися, присідати, впасти і лежати. У космосі доступний тільки один спосіб контрольованого переміщення - неквапливий політ. З-за відсутності сили тяжіння предмети, живі й неживі, втрачають свою масу. Космонавти обережно перебирають ногами (задають напрямок) і сплять в повітрі, пристебнувшись ременями. Чого не можна робити в космосі, так це різких рухів. Не рекомендується навіть чхати, тому що різкий вихід здатний надати непотрібне прискорення.
  • Отримати пар (закип'ятити воду). З-за нульової гравітації не відбувається перемішування шарів. Тобто нагрівається тільки той шар рідини, що безпосередньо контактує з місцем нагріву.
  • Розливати рідину. Вода або будь розчин у космосі перетворюється на самостійне тіло, яке перебуває у власному русі до чого-небудь (стіни, дорогого обладнання або особі найближчого космонавта). Тому всі судини на МКС закриті, воду п'ють через спеціальні трубки, так і в туалет ходять через спеціальне обладнання. Аналогічні правила діють щодо всіляких аерозолів.
  • Що необхідно робити в космосі

Найголовніше, чого не можна робити в космосі - це перестати напружувати м'язи тіла. Невагомість погано впливає на людське тіло, приводячи до атрофії і неможливості пересуватися в умовах земного тяжіння. Так що космонавти кожні добу не менше 1 години повинні присвячувати фізичним вправам. Регулярні заняття знижують швидкість падіння маси тіла, але повністю від слабкості не рятують. Космонавти, повернувшись на Землю, проходять реабілітацію.

Крім того, під час польотів йде втрата маси кісток - тканини буквально "розчиняються" з-за відсутності гравітації. Для підтримки тіла і імунної системи космонавти зобов'язані приймати спеціальні комплекси препаратів. Другий нюанс, пов'язаний з перебуванням на космічному кораблі, - це чутливий нюх. У що знаходяться на МКС через припливу крові до верхньої частини тіла сильно (на 30% і більше) загострюється сприйняття. Відзначено, що космонавти навіть самий легкий аромат сприймають, як різкий сморід. Тому організатори польотів стежать за тим, щоб продукти харчування, витратні матеріали і обладнання для космічної станції не мали запаху. Самі космонавти не повинні користуватися пахучими речовинами (духами, дезодорантами, пахучим милом, мазями тощо) і зобов'язані стежити за рівнем потовиділення. Одяг і нижню білизну мають прокладки з антибактеріальної тканини, а для очищення на МКС є душ.
    Ще одна небезпека, яка здатна погубити людину в космосі, пов'язана з психічним станом. Гарантованого захисту від депресій і неочікуваних істерик не існує. Для зниження психічної нестабільності космонавти зобов'язані дотримувати режим - висипатися в камерах з імітацією ночі (затемненням) або з маскою для сну, регулярно приймати воду та їжу (600 грам на добу), а також чергувати свою роботу і заняття спортом. В цілому космос визначають як агресивне середовище, набагато більш небезпечну, ніж високогір'ї або пустелю. Еволюційно людина не пристосований для існування поза Землі, і для знаходяться в космосі ймовірність смерті (у тому числі раптової) збільшується в десятки разів.