» » Правило Чаргаффа. Властивості геному згідно правил Чаргаффа

Правило Чаргаффа. Властивості геному згідно правил Чаргаффа

Сьогодні навряд чи когось здивуєш такими поняттями, як спадковість, геном, ДНК, нуклеотиди. Всі знають про подвійної спіралі ДНК і що саме вона відповідальна за формування всіх ознак організму. Але не всі знають про засади її пристрою і підпорядкованості основних правил Чаргаффа.

Ображений біолог

Не багато відкриття удостоюються звання видатних у ХХ столітті. Але відкриття Ервіна Чаргаффа (1905-2002), вихідця з Буковини (р. Чернівці, Україна), безсумнівно, належать саме до таких. Хоча він і не отримав Нобелівську премію, до кінця своїх днів він вважав що Джеймс Уотсон і Френсіс Крік вкрали його ідею про дволанцюжкової спіральної структури ДНК і його Нобелівку.

Університети Польщі, Німеччини, США та Франції пишаються тим, що цей видатний біохімік викладав в них. Крім фундаментальних правил Чаргаффа для ДНК, він відомий ще одним – золотим правилом. Саме так називають його вчені-біологи. А звучить золоте правило Е. Чаргаффа так: «One of the most insidious and nefarious properties of scientific models is their tendency to take over, and sometimes supplant, reality». Простою мовою це означає – не кажіть природі, що їй потрібно робити, і вона не скаже вам, куди варто піти вам з усіма своїми претензіями. Для багатьох молодих вчених це правило Ервіна Чаргаффа стало своєрідним девізом наукового пошуку.

Академічні основи

Нагадаємо основні фундаментальні поняття, необхідні для розуміння подальшого тексту. Геном - сукупність всього спадкового матеріалу даного організму. Мономери утворюють полімери - структурні одиниці, що з'єднуються в високомолекулярні органічні молекули. Нуклеотиди – аденін, гуанін, тимін і цитозин – мономери молекули ДНК, органічні молекули, утворені фосфорною кислотою, вуглеводом з 5 атомами вуглецю (дезоксирибози або рибози) і пуринового (аденін і гуанін) або піримідинового (цитозин і тимін) підстави.

ДНК – дезоксирибонуклеїнова кислота, основа спадковості організмів, що являє собою подвійну спіраль, утворену з нуклеотидів з вуглеводної складової – дезоксирибозой. РНК – рибонуклеїнова кислота, відрізняється від ДНК присутністю у складі нуклеотидів вуглеводу рибози і заміною тиміну на урацил.

Як все почалося

Група вчених Колумбійського університету в Нью-Йорку на чолі з Е. Чаргаффом у 1950-1952 роках займалася хроматографією ДНК. Що до її складу входить чотири нуклеотиду, вже було відомо, але про її спіральної структури ще ніхто не знав. Багаторазові дослідження показали. Що в молекулі ДНК кількість пуринових підстав дорівнює кількості піримідинових. А точніше, кількість тиміну завжди аденіну дорівнює кількості, а кількість гуаніна відповідає кількості цитозина. Ця рівність азотистих основ – правило Чаргаффа для дезоксирибонуклеїнової і рибонуклеїнової кислоти.

Значення біології

Саме це правило стало тією опорою, на яку орієнтувалися Уотсон і Крик при виведенні структури молекули ДНК. Їх двухцепочечная спірально закручена модель з кульок, дроту і фігурок пояснила це рівність. Іншими словами, правила Чаргаффа полягають у тому, що тимін з'єднується з аденином, а гуанін - з цитозином. Саме це співвідношення нуклеотидів ідеально вписуються в просторову модель ДНК, запропонованої Уотсоном і Кріком. Відкриття структури молекули дезоксирибонуклеїнової кислоти підштовхнуло науку до відкриттів більш широкого рівня: принципів мінливості і спадковості, біологічного синтезу ДНК, пояснення еволюції та її механізмів на молекулярному рівні.

Правила Чаргаффа в чистому вигляді

Сучасна наука формулює дані фундаментальні положення такими трьома постулатами:
  • Кількість аденіну відповідає кількості тиміну, а цитозина – гуанину: А = Т і Р = Ц.
  • Кількість пуринів завжди дорівнює кількості піримідинів: А + Г = Т + Ц
  • Кількість нуклеотидів, які містять в положенні 4 піримідинового і 6 пуринового підстав, дорівнює кількості нуклеотидів, що містять у цих положеннях оксогруппи: А + Г = Ц + Т.
  • У 1990-х роках з відкриттям технологій секвенування (визначення послідовності нуклеотидів у довгих ділянках) ДНК правила Чаргаффа отримали своє підтвердження.

Головний біль учнів

У старших класах школи та в університетах вивчення молекулярної біології обов'язково припускає рішення задач на правило Чаргаффа. Тільки називають ці завдання побудовою другий ланцюжка ДНК на підставі принципу комплементарності (просторової взаємодоповнюваності пуринових і піримідинових нуклеотидів). Приміром, умови дається послідовність нуклеотидів в одного ланцюга – ААГЦТАТ. Від учня або студента потрібно відновити другу ланцюжок на підставі матричної ланцюга ДНК і першого правила Чаргаффа. Відповідь буде такою: ГГАТЦГЦ. Інший тип завдань пропонує розрахувати вагу молекули ДНК, знаючи послідовність нуклеотидів в одному ланцюжку і питома вага нуклеотидів. Перше правило Чаргаффа в біології вважається основоположним для розуміння основ молекулярної біохімії і генетики.
    Правило Чаргаффа. Властивості геному згідно правил Чаргаффа

Для науки не все так однозначно

Е. Чаргафф продовжував займатися вивченням складу ДНК, і через 16 років після відкриття першого закону він розділив молекулу на дві окремі нитки і виявив, що кількість підстав не одно точно, а лише приблизно. Це і є друге правило Чаргаффа: в окремої нитки дезоксирибонуклеїнової кислоти кількість аденіну приблизно дорівнює кількості тиміну, а гуаніна - цитозину. Порушення рівності виявилися прямо пропорційні довжині аналізованого ділянки. Точність зберігається на довжині 70-100 тисяч пар нуклеотидів, але на довжинах в сотні пар і менше підстав воно вже не зберігається. Чому в одних організмів відсоток гуаніна-цитозина вище відсотка аденіну-тимін або навпаки, наука поки не пояснила. Адже у звичайних геномах організмів рівний розподіл нуклеотидів, швидше, виняток, ніж правило.
    Правило Чаргаффа. Властивості геному згідно правил Чаргаффа

ДНК не відкриває свої таємниці

З розвитком технік секвенування геномів виявилося, що в одиночній ланцюжку ДНК міститься приблизно однакову кількість комплементарних поодиноких нуклеотидів, пар нуклеотидів (динуклеотидов), тринуклеотидов і так далі - до олігонуклеотидів (ділянок в 10-20 нуклеотидів). Цьому правилу підпорядковуються геноми всіх відомих живих організмів, за зовсім не великим винятком. Так, двоє бразильських вчених – біолог Майкл Ямагиши і математик Роберто Херай – використовували теорію множин, щоб проаналізувати необхідні для послідовності нуклеотидів, щоб вони приводили до виконання правила Чаргаффа. Вони вивели чотири рівняння множин і протестували 32 геному відомих видів. І виявилося, що фрактально-подібні закономірності вірні для більшості видів, включаючи кишкову паличку, рослин і людини. А ось вірус імунодефіциту людини і паразитична бактерія, що викликає швидке в'янення оливкових дерев, абсолютно не підкоряються закономірностям правила Чаргаффа. Чому? Відповідь поки не знайдений.
    Правило Чаргаффа. Властивості геному згідно правил Чаргаффа
    Біохіміки, біологи-еволюціоністи, цитологи та генетики і сьогодні б'ються над загадками ДНК і механізмами наслідування. Незважаючи на досягнення сучасної науки, людство далеко від розгадки світобудови. Ми подолали гравітацію, освоїли космічний простір, навчилися змінювати геноми і визначати патологію плоду на ранніх стадіях розвитку зародка. Але ми далекі від розуміння всіх механізмів природи, які вона створювала мільярди років на планеті Земля.